سلمان نقره کار


بسمه الحکیم الذی «جعل من بیوتکم سَکَنا»


با سلام خدمت دانش جویان گرام و با تبریک فصل جدید تحصیل و با امید شروعی پرنشاط برای درس «معماری5» با یاری خدا و همت شما

درس معماری 5 با هدف «یادگیری اصول و روشهای طراحی یک مجموعه مسکونی» تدبیر شده است. نیل به هدف در این کلاس مستلزم مشارکت معلمان و دانشجویان است که در فضای همدلی و دوستی، در عین جدیت و پشتکار فراهم می گردد. در همین راستا فعالیتهایی در 5 مرحله ... به همین منظور شاید پرسشهایی (5 پرسش) ... امید است با مطالعه و اندیشه ورزی دراین باره، شروع خوبی داشته باشید. 

در جلسات آتی فهرست برخی منابع مرتبط ارائه خواهد شد. این فهرست با کمک سرکار خانم مهندس کوثر صالح تکمیل و تنظیم شده که همینجا از زحمات ایشان صمیمانه سپاسگزاری می گردد.

خدا یاریمان کند، اول در معماری درون خویش و بعد هم معماری مسکن دیگران



بسمه الحکیم الذی «جعل من بیوتکم سَکَنا»[1]


با سلام خدمت دانش جویان گرام و با تبریک فصل جدید تحصیل و با امید شروعی پرنشاط برای درس «معماری5» با یاری خدا و همت شما

درس معماری 5 با هدف «یادگیری اصول و روشهای طراحی یک مجموعه مسکونی» تدبیر شده است. نیل به هدف در این کلاس مستلزم مشارکت معلمان و دانشجویان است که در فضای همدلی و دوستی، در عین جدیت و پشتکار فراهم می گردد. در همین راستا فعالیتهایی در 5 مرحله به قرار زیر در کلاس انجام خواهد شد که به منزله مسیر کلاس و ایستگاههای اصلی آن است:

1-   تمرین طراحی که بصورت اسکیسهای هفتگی برگزار می گردد. از تحلیل سایت تا طراحی هریک از 4 بخش اصلی مجموعه

2-   مطالعات کتابخانه ای درباره مجموعه مسکونی، مأموریت و کارکرد آن، کمیت و کیفیتهای کالبدی و فضایی آن و ...

3-   مطالعات میدانی درباره یک نمونه مجموعه مسکونی

4-   مشق معماری با دو موضوع «کاشانه و کاشان»

5-   و گفتگوی کلاسی در باره یافته ها و داشته های شما و معلمان درباره «اصول و روشهای طراحی مجموعه مسکونی»

به همین منظور و برای شروع به کار، فهرست برخی منابع مرتبط با موضوع (حدود 215 مورد) خدمتتان تقدیم می شود. امید است با مطالعه و اندیشه ورزی دراین باره، شروع خوبی داشته باشید. شاید پرسشهایی از این دست برای آغاز به کار مفید باشد (5 پرسش):

1-   انسان کیست و چه نیازهایی دارد؟ زندگی او شامل چه بخشهایی می شود و «مسکن» قرار است کدام را برآورده کند؟ عرصه های «فردی، خانوادگی و اجتماعی» زندگی انسان چگونه در طراحی مسکن او باید رعایت شوند؟

2-   مسکن/خانه/کاشانه کجاست؟ چه کارکرد/وظیفه ای دارد؟ باید چه نیازهایی از انسان را برآورده نماید؟ چه چیزی مسکن را «مسکن» می کند؟ شاخصه های اصلی یک خانه خوب کدامند؟ چه تفاوتهایی با دیگر کاربریها (اداری، آموزشی، مذهبی، هتل و ...) دارد؟ یا احیانا چه اشتراکاتی دارد؟ اصول و ضوابط طراحی یک مجموعه مسکونی (در هریک از 4 عنصر آن) کدامند؟

3-   ویژگیهای خاص یک «مجموعه» چیست؟ تفاوت یک خانه با یک مجموعه مسکونی چیست؟ اشتراک آن چیست؟ اگر مجموعه مسکونی را یک سامانه بدانیم که هدفش «برآوردن نیازهای ساکنان درون و شهروندان بیرون» است، آنگاه عناصر اصلی این سامانه کدامند و هریک باید دارای چه ویژگیهایی باشند تا مجموعه به هدف پاسخگو باشد؟

4-   چه ویژگیهایی یک بنا را «کاشانی» می کند؟ بستر «انسانی، طبیعی یا کالبدی» بوم کاشان، چه تأثیری بر شخصیت یک بنای کاشانی می گذارد؟ چنین بنایی با غیر خود (مثلا گیلانی، کردستانی، لهستانی یا پاریسی و ...) چه تفاوتهایی دارد؟  یا احیانا چه اشتراکاتی دارد؟ مقررات ملی و نیز قوانین وضوابط منطقه ای کاشان (طرح جامع و تفصیلی) چقدر در طراحی مجموعه مسکونی اثرگذارند؟

5-   بهره برداران یک مجموعه مسکونی در کاشان معمولا چه کسانی هستند؟ با چه شاخصه های فرهنگی، اقتصادی، معیشتی و ... با چه سبک زندگی؟ 4 عرصه زندگی آنها چگونه است؟

و ...


والحمدلله



[1] . سوره انعام-آیه 80  


  • سلمان نقره کار

درس معماری 5 (مجموعه مسکونی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی