شیوه ارزیابی علمی دانشجویان درس معماری 5
با تقدیم سلام و تبریک ورود به ماه رجب، ماه خدا
به پیوست جدول ارزیابی فعالیتهای دانشجویان درس معماری 5 تقدیم می گردد. همانگونه که در کلاس نیز اشاره شده، این ارزیابی شامل دو بخش کلی است: یکی، فعالیتهای در طول دوره (فرآیند) و دوم، محصول نهایی کار دانشجو (فرآورده) که هریک معیارهای دقیقتری بقرار زیر دارند:
الف- فرآیند کار شامل 4 بخش زیر است که همگی بصورت یکپارچه بموازات طراحی تدبیر شده و اگر درست انجام شوند «مکمل طراحی» خواهند بود ...
ب- فرآورده؛ که اگر فرآیند فوق در کلاس خوب طی شود، قاعدتا باید به محصول خوبی برسد. یعنی مجموعه مسکونی که هم «مسکن» است و هم «کاشانی» ...
بر اساس توضیحات فوق، در جدول پیوست معیارهای ارزیابی دانشجویان ارائه شده است که عزیزان می توانند بتدریج خودشان (یا با همفکری دوستان) کارهایشان را ارزیابی کنند. امید است این جدول کمک کند که دانشجویان عزیز هوشیارتر گردند و سمت و سوی ادامه کارهایشان روشنتر بوده و با در دست داشتن این نقشه راه شفاف، تلاش بهتری در جلسات آینده داشته باشند.
بهروزی و پیروزیتان را از پروردگاری تمنا دارم که امید هر خیر و نیکی از اوست
با تقدیم سلام و تبریک ورود به ماه رجب، ماه خدا
به پیوست جدول ارزیابی فعالیتهای دانشجویان درس معماری 5 تقدیم می گردد. همانگونه که در کلاس نیز اشاره شده، این ارزیابی شامل دو بخش کلی است: یکی، فعالیتهای در طول دوره (فرآیند) و دوم، محصول نهایی کار دانشجو (فرآورده) که هریک معیارهای دقیقتری دارند.
الف- فرآیند کار شامل 4 بخش زیر است که همگی بصورت یکپارچه بموازات طراحی تدبیر شده و اگر درست انجام شوند «مکمل طراحی» خواهند بود :
1- مطالعات کتابخانه ای درباره مجموعه مسکونی که تقسیم کار شده و توقع آن است که دانشجویان عزیز از کارهای پیشینیان بیاموزند و آنرا را یک گام کاملتر کنند و البته مبانی و اصول و قواعد آنها در طرحهایشان رعایت شود.
2-مطالعات میدانی و بررسی نمونه مجموعه مسکونی، که هر گروه حداقل یک مجموعه را بررسی می کند. معمولا مدارکی از قبل توسط دوستان سال بالایی شما تهیه شده که بیشتر جنبه «توصیفی» دارد. توقع آن است که ضمن بررسی انها و بازدید مجدد از مجموعه، با توجه به مطالب کلاس و مطالعات کتابخانه ای و نیز بموازات طراحی و پرسشهای احتمالی آن اقدام به «تحلیل و نقد» آنها نموده و نتیجه آن در طرحها به کار برده شود.
3- مشق معماری کاشان؛ یک تمرین مفید با هدف کیفیت بخشی به طرحهای دانشجو (حال و هوا). که طی آن ابتدا ضمن حضور در محل و ادراک کیفیتهای مکان، برخی از آنها را مشق کرده و تلاش می کند در طرحش متجلی کند.
4- پیشبرد کار در طی هفته و ارائه گزارش به کلاس تا در صورت نیاز راهنمایی لازم انجام شود (کرکسیون)؛ این بخش در هر مرحله در نامه اعمال توسط خود دانشجو ثبت شده و به تأیید معلمان می رسد.
ب- و اما فرآورده؛ که اگر فرآیند فوق در کلاس خوب طی شود، قاعدتا باید به محصول خوبی برسد. یعنی مجموعه مسکونی که هم «مسکن» است و هم «کاشانی» ... . در ارزیابی محصول نهایی موارد اصلی یک مجموعه مسکونی بررسی می شود که دانشجو تقریبا در اسکیسهای هفتگی یکبار درباره آن اندیشده و در طی دوره نیز طرح آنها را تکمیل کرده است. عناصر اصلی م.م. باید درست، بجا و هماهنگ با درون و بیرون و در راستای اهداف (بیانیه طراح) سامان یافته باشند.
بر اساس توضیحات فوق، در جدول پیوست معیارهای ارزیابی دانشجویان ارائه شده است که عزیزان می توانند بتدریج خودشان (یا با همفکری دوستان) کارهایشان را ارزیابی کنند. امید است این جدول کمک کند که دانشجویان عزیز هوشیارتر گردند و سمت و سوی ادامه کارهایشان روشنتر بوده و با در دست داشتن این نقشه راه شفاف، عزم جدی تری برای تلاش در جلسات آینده داشته باشند.
بهروزی و پیروزیتان را از پروردگاری تمنا دارم که امید هر خیر و نیکی از اوست
جدول ارزیابی دانشجویان درس معماری 5:
فرآیند | فرآورده | ||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | |||||||||||||||
ردیف | نام | گروه | موضوع مطالعات | موضوع نمونه پروژه | مشق معماری (حال و هوا) | ارزیابی کیفی پیشرفت کار و حضور فعال در کلاس (نامه اعمال) = فرآیند | شکل و ساختار بیان | ارزیابی طرح (فرآورده-محصول) | |||||||||||||
کمیت و اسناد کافی | کیفیت و میزان تکمیل کارهای پیش | معیارهای مورد نظر دستیار محترم | کمیت و اسناد کافی | کیفیت و میزان تکمیل کارهای پیش | معیارهای مورد نظر دستیار محترم | حضور فعال و انجام تمرین | تأثیر بر طرح | فعالیتهای ویژه، مشق عید و ... | شکل ارائه و مستندات کافی، کیفیت بیان معمارانه | تطابق مطالعات (بیانیه طراحی) با طرح | ایده کلی، کلیت سایت و مجموعه-انسجام درونی و بیرونی | حال و هوای «مکسن کاشانی» | نظام دسترسی و معابر و ورودی ها | نشام فضای سبز و باز | نظام خدماتی | بلوک آپارتمان | و ... | ||||
1 | احمدیان لعیا | ||||||||||||||||||||
2 | اختری عاطفه | ||||||||||||||||||||
3 | اسلامیان ارانی علی | ||||||||||||||||||||
4 | اعظمی پریسا | ||||||||||||||||||||
5 | اله پرست معین | ||||||||||||||||||||
6 | انصاری فر زهرا | ||||||||||||||||||||
7 | پرهیزکار هومن | ||||||||||||||||||||
8 | پورمند محمود | ||||||||||||||||||||
9 | جوانمرد مطلق قصاب سمانه | ||||||||||||||||||||
10 | حسینی زیدابادی مریم السادات | ||||||||||||||||||||
11 | حیدری ابهری محمد | ||||||||||||||||||||
12 | خادم ارانی علیرضا | ||||||||||||||||||||
13 | خادم موخر حمید | ||||||||||||||||||||
14 | دولت ابادی مهران | ||||||||||||||||||||
15 | رضائی جوچی مصطفی | ||||||||||||||||||||
16 | شاه نظری گرگابی محمد | ||||||||||||||||||||
17 | شریفیان جزی امیرحسین | ||||||||||||||||||||
18 | عبدیزدان حسین | ||||||||||||||||||||
19 | عراقی دستگردی نیره | ||||||||||||||||||||
20 | عصار کاشانی فاطمه | ||||||||||||||||||||
21 | فاضل سیدامیر حسین | ||||||||||||||||||||
22 | فدائی مسعود | ||||||||||||||||||||
23 | فرشچی پروانه | ||||||||||||||||||||
24 | قربانعلی زاده علیرضا | ||||||||||||||||||||
25 | کوه گیوی فروغ | ||||||||||||||||||||
26 | گردان شکن پیمان | ||||||||||||||||||||
27 | محرقی زاده میعاد | ||||||||||||||||||||
28 | موحدی قمی ابوذر | ||||||||||||||||||||
29 | نادریان کیانا | ||||||||||||||||||||
30 | نوری مفرد فاطمه | ||||||||||||||||||||
31 | یزدچی فاطمه |
پایان جدول